wtorek, 31 marca 2015

Strony internetowe przeznaczone dla dzieci


fileth.pl Dzieci jako użytkownicy stron internetowych stanowią wyjątkową i bardzo trudną grupę docelową. Związane jest to z tym, iż nie osiągnęły one pełnej dojrzałości, co determinuje ich inne spojrzenie i interpretacje warunków zewnętrznych a niżeli osoby dorosłe. 
   Zjawiskiem nierozerwalnie związanym z coraz powszechniejszym dostępem dzieci do stron internetowych, zarówno w domach, jak i w szkołach, a wymagającym odrębnej analizy, jest zagadnienie wykorzystania sieci Internet w procesie nauczania i uczenia się.
   Wykorzystanie Internetu i stron internetowych w procesie kształcenia najmłodszych wzbudza wiele kontrowersji. W przypadku młodzieży w starszym wieku szkolnym nie pojawia się tyle wątpliwości. Korzyści wynikające z umiejętności posługiwania się komputerem oraz posiadania dostępu do Internetu są jednoznaczne. W Internecie jest wiele edukacyjnych wydawnictw multimedialnych mogących wspomóc, ułatwić, a także uatrakcyjnić naukę wielu przedmiotów. Dostępne w Internecie wersje on-line licznych encyklopedii, słowników, leksykonów oraz odpowiednio zaprojektowanych serwisów edukacyjnych mogą uprościć dostęp do informacji. Dzięki Internetowi stosunkowo łatwo jest pozyskać potrzebne materiały do różnego typu referatów i opracowań. Kiedy jednak prowadzone są rozważania  na temat celowości i potrzeby wykorzystania komputera i Internetu w edukacji dzieci młodszych korzyści nie są już tak bardzo widoczne. Dostrzegalna jest również dużo wyraźniejsza polaryzacja stanowisk i opinii. Od skrajnie entuzjastycznych, które widzą w komputerze panaceum na wszelkie braki i utrudnienia związane z procesem kształcenia, do zdecydowanych przeciwników, w wypowiedziach których zasoby Internetu  jawią się jako ogromne zagrożenie dla prawidłowego rozwoju małego człowieka. Mimo zróżnicowanych stanowisk trudno nie docenić roli rewolucji, jaką wprowadziły strony internetowe w świat dzieci. 
   Małe dziecko nie jest w stanie sprawnie poruszać się po sieci i odróżnić stron wartościowych od internetowych śmieci. Należy mu zatem w tym pomóc i pokierować jego poszukiwaniami. Ta rola należy do rodziców i wychowawców.
   Natomiast tworzenie odpowiednich stron dla dzieci jest niewątpliwie trudnym zadaniem dla  projektantów. Projektowanie dotyczy komunikacji, a komunikacja z dziećmi jest bez wątpienia utrudniona, gdyż są to  użytkownicy nie posiadają wystarczającej wiedzy i umiejętności. Aby stworzyć stronę, która dobrze działa i dobrze przekazuje informacje musi być ona dostosowana do preferencji i oczekiwań  młodego użytkownika.
   Dziecko jako użytkownik, zwracająca uwagę na jaskrawe kolory, dynamiczne animacje, szybko zapamiętuje ciekawe ikony. Z obsługi komputera umie - włączyć i wyłączyć komputer, znaleźć kilka razy pokazane gry, programy czy elementy grafiki. Nie potrafi jeszcze czytać więc ma trudności z dojściem do wskazanego celu. Przy rozpoznawaniu ciekawych i atrakcyjnych elementów strony www kieruje się ich kolorem, elementami ruchomymi (gify, grafika 3d, animacje flash), łatwością dostępu i poruszania się na obszarze obserwacji dziecka.
   Biorąc pod uwagę czynniki, które determinują odbiór elementów strony przez dziecko można pokusić się o założenia, zgodnie z którymi strona dla młodych użytkowników mogła by z powodzeniem funkcjonować.
  • Intuicyjna obsługa, prosta architektura strony – aminowane elementy nawigacji, mało tekstu dużo ciekawej bogatej w kolory grafiki, zdjęć;
  • Strona internetowa pobudza wielostronną aktywność (poprzez częste interakcje wymusza działania dziecka i nie pozwala na bierny odbiór przekazu). Aktywność ta może dotyczyć wspierania twórczości graficznej, muzycznej, intelektualnej, a także gier zręcznościowych;
  • Ucząc bawi - sprawia, że nauka może być przyjemna i atrakcyjna. Informacje zawarte na stronie nie mogą być „suchą treścią”, powinny być przekazywane  w formie zajmujących gier i zabaw.
   Stron przeznaczonych dla dzieci w wieku od 3 do12 lat w polskim Internecie można obecnie odnaleźć wiele. Najczęściej używane katalogi i programy wyszukujące po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych (np. "strony dla dzieci", "serwisy dla dzieci", "portale dla dzieci", itp.) wyświetlają od kilku do kilkunastu trafnych pozycji. Niektóre z nich są dopiero zwiastunami powstających stron, ale część z nich jest już profesjonalnie przygotowywanymi portalami przeznaczonymi wyłącznie dla odbiorców w tym wieku. Charakteryzują się one ciekawą i bogatą grafiką, można na nich znaleźć wiele przedstawionych w formie zabaw i gier zadań edukacyjnych. Zwykle bywają łatwe i intuicyjne w obsłudze. Objaśnienia do zabaw i gier prezentowane są najczęściej w formie tekstowej, dlatego też w przypadku dzieci młodszych konieczna jest pomoc starszych. Zabawy takie jak: układanki, rozsypanki, puzzle, gry, kolorowanki, labirynty posiadające walory kształcące, mogą nie tylko zachęcić dziecko do pracy, ale równocześnie mogą być przez nie traktowane jako wspaniała zabawa. Pozwalają rozwijać umiejętność logicznego myślenia, ćwiczą spostrzegawczość, refleks, koordynację wzrokowo-ruchową, uczą postępować według ustalonych norm i zasad. Na wielu stronach możemy odszukać bogato ilustrowane bajki, fotografie oraz opowiadania i wiersze dla dzieci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz