![fileth.pl](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhLn0rkQaNvx3E7C-zBQR9kMtFE7zSbbSv4GeTGsalangfRnssve381jfsZ8f8TGEz2ZReY8QLgcXFBYRvweKd9qIO8Qm-ZuteXbWDF-fEFUwdjtL9ZO2T6Yj-FZC6KIrHfHCu_nNjCUuf6/s1600/caesar_ohsweetvanity_th.jpg)
Zjawiskiem nierozerwalnie związanym z coraz powszechniejszym dostępem dzieci do stron internetowych, zarówno w domach, jak i w szkołach, a wymagającym odrębnej analizy, jest zagadnienie wykorzystania sieci Internet w procesie nauczania i uczenia się.
Wykorzystanie Internetu i stron internetowych w procesie kształcenia najmłodszych wzbudza wiele kontrowersji. W przypadku młodzieży w starszym wieku szkolnym nie pojawia się tyle wątpliwości. Korzyści wynikające z umiejętności posługiwania się komputerem oraz posiadania dostępu do Internetu są jednoznaczne. W Internecie jest wiele edukacyjnych wydawnictw multimedialnych mogących wspomóc, ułatwić, a także uatrakcyjnić naukę wielu przedmiotów. Dostępne w Internecie wersje on-line licznych encyklopedii, słowników, leksykonów oraz odpowiednio zaprojektowanych serwisów edukacyjnych mogą uprościć dostęp do informacji. Dzięki Internetowi stosunkowo łatwo jest pozyskać potrzebne materiały do różnego typu referatów i opracowań. Kiedy jednak prowadzone są rozważania na temat celowości i potrzeby wykorzystania komputera i Internetu w edukacji dzieci młodszych korzyści nie są już tak bardzo widoczne. Dostrzegalna jest również dużo wyraźniejsza polaryzacja stanowisk i opinii. Od skrajnie entuzjastycznych, które widzą w komputerze panaceum na wszelkie braki i utrudnienia związane z procesem kształcenia, do zdecydowanych przeciwników, w wypowiedziach których zasoby Internetu jawią się jako ogromne zagrożenie dla prawidłowego rozwoju małego człowieka. Mimo zróżnicowanych stanowisk trudno nie docenić roli rewolucji, jaką wprowadziły strony internetowe w świat dzieci.
Małe dziecko nie jest w stanie sprawnie poruszać się po sieci i odróżnić stron wartościowych od internetowych śmieci. Należy mu zatem w tym pomóc i pokierować jego poszukiwaniami. Ta rola należy do rodziców i wychowawców.
Natomiast tworzenie odpowiednich stron dla dzieci jest niewątpliwie trudnym zadaniem dla projektantów. Projektowanie dotyczy komunikacji, a komunikacja z dziećmi jest bez wątpienia utrudniona, gdyż są to użytkownicy nie posiadają wystarczającej wiedzy i umiejętności. Aby stworzyć stronę, która dobrze działa i dobrze przekazuje informacje musi być ona dostosowana do preferencji i oczekiwań młodego użytkownika.
Dziecko jako użytkownik, zwracająca uwagę na jaskrawe kolory, dynamiczne animacje, szybko zapamiętuje ciekawe ikony. Z obsługi komputera umie - włączyć i wyłączyć komputer, znaleźć kilka razy pokazane gry, programy czy elementy grafiki. Nie potrafi jeszcze czytać więc ma trudności z dojściem do wskazanego celu. Przy rozpoznawaniu ciekawych i atrakcyjnych elementów strony www kieruje się ich kolorem, elementami ruchomymi (gify, grafika 3d, animacje flash), łatwością dostępu i poruszania się na obszarze obserwacji dziecka.
Biorąc pod uwagę czynniki, które determinują odbiór elementów strony przez dziecko można pokusić się o założenia, zgodnie z którymi strona dla młodych użytkowników mogła by z powodzeniem funkcjonować.
-
Intuicyjna obsługa, prosta architektura strony – aminowane
elementy nawigacji, mało tekstu dużo ciekawej bogatej w kolory grafiki, zdjęć;
-
Strona internetowa pobudza wielostronną aktywność (poprzez
częste interakcje wymusza działania dziecka i nie pozwala na bierny
odbiór przekazu). Aktywność ta może dotyczyć wspierania twórczości
graficznej, muzycznej, intelektualnej, a także gier zręcznościowych;
-
Ucząc bawi - sprawia, że nauka może być przyjemna i
atrakcyjna. Informacje zawarte na stronie nie mogą być „suchą treścią”,
powinny być przekazywane w formie zajmujących gier i zabaw.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz