Można wyróżnić dwa podstawowe punkty widzenia, z których większość ludzi określa, czy dany projekt strony WWW jest dobry bądź zły.
Pierwsze stanowisko określane jest od strony czysto estetycznej, dotyczy wizualnej strony prezentacji informacji. Obejmuje problemy zagospodarowania przestrzeni informacyjnej w taki sposób aby projekt wyglądał ładnie i przejrzyście.
Konwencje dotyczące estetycznej strony projektowania zostały opisane między innymi w poście dotyczącym Układu i kompozycji projektu czy też Barwy .
Natomiast drugi punkt widzenia jest ściśle praktyczny. Skupia się na funkcjonalności, skutecznej prezentacji informacji oraz na efektywności.
W temacie tym należy zwrócić szczególną uwagę na zagadnienia związane z projektowaniem zorientowanym na użytkownika.
Projektowanie zorientowane na użytkownika (UCD) jest jednocześnie techniką oraz ideą, która stawia potrzeby użytkownika na pierwszym miejscu. UCD jest wyznaczane przez wczesne i częste kontakty z użytkownikami w celu zyskania informacji zwrotnej i stworzenia wizji przyszłego projektu. Jest to wiec szczególnie ważne ponieważ każdy etap projektowania i inne związane z nim procesy pozostają pod jej wpływem.
Służenie pomocą użytkownikom w jak najłatwiejszym i skutecznym odnajdywaniu informacji jest celem działalności informacyjnej. W procesie przepływu informacji pełni ona funkcję pośrednika między źródłem a odbiorcą. Przekazuje informacje lub dokumenty z informacjami w nich zawartymi użytkownikom, a od nich przyjmują dezyderaty wyrażające ich potrzeby informacyjne. Użytkownikiem może być osoba lub instytucja. Może być nim student przystępujący do egzaminu, początkujący pracownik naukowy lub zaawansowany badacz, naukowiec lub praktyk. Każdy z nich będzie mieć inne zapotrzebowania informacyjne, gdyż każdy z nich potrzebuje informacji w innym celu i na innym poziomie.
Aby w pełni i skutecznie zaspokoić te zindywidualizowane zapotrzebowania informacyjne, centralnym punktem zainteresowania projektantów stron internetowych powinien być użytkownik ze swoimi wciąż zmieniającymi się potrzebami. Należy pamiętać, że nawet najlepiej, najpełniej, najtrafniej i najbardziej atrakcyjnie przygotowana informacja nie ma znaczenia, nim nie trafi do właściwego odbiorcy i zanim odbiorca nie przekształci się w użytkownika, wykorzystując otrzymane informacje. Potrzeby informacyjne są wielkościami dynamicznymi, zmieniającymi się oraz zróżnicowanymi, zależnymi od wielu czynników subiektywnych i obiektywnych. Czynniki subiektywne związane są z osobowością użytkownika, jego wiekiem, uzdolnieniami, poziomem i rodzajem wykształcenia, znajomością języków obcych, doświadczeniem, zainteresowaniami itp. Czynniki obiektywne to między innymi rodzaj i charakter pracy, pełnione funkcje, przeznaczenie wykorzystania informacji. Użytkowników można podzielić według wielu kryteriów: według rodzajów wykształcenia, wykonywanego zawodu (zajęcia), zajmowanych stanowisk (pełnionych funkcji), przygotowania do samodzielnego prowadzenia wyszukiwań, wieku, poziomu wykształcenia itd. Tak więc znajomość potrzeb informacyjnych odbiorców ma istotne znaczenie dla efektywności działalności informacyjnej. Od trafnego określenia tych potrzeb zależy w dużej mierze znalezienie właściwych możliwości ich zaspokojenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz