Zasadniczym celem każdego projektu strony internetowej jest
komunikacja. Bez względu na to, czy mówimy o internetowym sklepie,
internetowej obecności firmy czy profilu strony jakiejś społeczności, w
każdym z tych przypadków typografia jest decydującym składnikiem. Dla
większości ludzi typografia jest po prostu układaniem znajomego zestawu
kształtów, aby utworzyć wyrazy, zdania i akapity. Typografią więc
nazywamy zasady stosowania i używania znaków pisarskich w druku oraz
prezentacją ich na ekranie monitora komputerowego itp.
Istnieje
wiele przeszkód utrudniających skuteczne dostosowanie typografii do
potrzeb Internetu, jednak siła czcionki powinna stanowić wystarczającą
motywację do tego, by być nowatorskim. W telewizji czy w czasopismach
można zobaczyć setki pomysłowych i efektywnych sposobów wykorzystania
czcionek. Są one istotą tworzenia marki, kluczem do komunikacji za
pomocą pisma i niezbędną częścią złożonego procesu, jakim jest
projektowanie stron WWW. Analiza kształtu liter
Aby odkryć możliwości tkwiące w czcionce, należy najpierw ją zrozumieć. Trzeba przyznać, że nie jest to proste zadanie. Najdrobniejsze szczegóły kształtu liter i odstępów między nimi zostały dokładnie wyliczone podczas stuleci badań i praktyki. Z tego względu wybór fontów stosowanych w projektach stron WWW nie jest sprawą łatwą. W rzeczywistości większość decyzji, które muszą zostać podjęte podczas wyboru czcionki związana jest raczej z odstępami pomiędzy literami oraz blokami tekstu aniżeli z samą czcionką. Mimo wszystko wybór odpowiedniego kroju pisma jest również niezwykle istotnym krokiem.Aby dokładnie zrozumieć znaczenie i rodzaje czcionek należy poznać ich strukturę. Analiza kształtu liter jest podstawą do dalszego wgłębiania się w to zagadnienie. Rysunek 4 przedstawia charakterystykę struktury liter.
Budowa czcionki Podstawowa linia pisma (ang. baseline)
-
Podstawowa linia pisma (ang. baseline). Podstawowa linia pisma
jest umowną poziomą linią, na której oparta jest większość znaków.
Jedyny znak, który wysuwa się poniżej podstawowej linii pisma, to
minuskułowa litera „q”.
-
Wysokość majuskuły (ang. cap height).Wysokość majuskuły (lub
linia majuskuł) jest kolejną umowną linią. Wyznacza ona wysokość
wszystkich majuskułowych liter w kroju czcionki. Wysokość majuskuły jest
poniżej maksymalnej wysokości kroju pisma.
-
Poprzeczka (ang. crossbar). Kreska łącząca dwie linie w
majuskułowych literach „A” i „H” nosi nazwę poprzeczki. Pozioma kreska,
która nie łączy dwóch linii, jak ta w minuskułowych literach „f” oraz
„t”, określana jest jako kreska krzyżowa.
-
Szeryf (ang. serif). Mianem szeryfu określa się końcowe kreseczki u dołu lub góry znaków niektórych krojów pisma.
-
Środkowa linia pisma (ang. meanline). Kolejną umowną linią
poziomą, która wyznacza górną krawędź minuskułowych liter, jest
środkowa linia pisma. Wbrew swojej nazwie linia środkowa nie jest
umiejscowiona pomiędzy podstawową linią pisma a linią majuskuł.
-
Brzuszek (ang. bowl). Brzuszek litery to zaokrąglony łuk
zamykający przestrzeń w rysunku litery. Przykłady brzuszków można
zobaczyć w literach „D”, „o” oraz „g”.
-
Wydłużenie dolne (ang. descender). Dolna część
minuskułowych liter „g”, „j”, „p”, „q”, i „y”, która wysuwa się poniżej
podstawowej linii kroju pisma, jest określana jako wydłużenie dolne,
Jedynymi innymi znakami, które zwykle wychodzą poza linię podstawową,
są cyfry w niektórych krojach pisma. Uważano, że tego rodzaju cyfry,
których przykłady z kroju Georgia ilustruje obrazek poniżej, lepiej
łączą się z minuskułami cyfr rzymskich. Wyglądają one szczególnie
dobrze, kiedy są użyte wewnątrz tekstu.
Dawne cyfry w foncie Georga
-
Okienko (ang. counter). Przestrzeń wewnątrz litery określana
jest jako okno. W niektórych literach, takich jak „A”, „o” czy „P” okno
jest całkowicie zamknięte. Nie zamknięta przestrzeń w literach, takich
jak „G”, „u” czy „c”, także jest nazywana oknem.
-
Trzon (ang. stem). Trzon to główna pionowa bądź ukośna kreska w
literze. Są to więc pionowe elementy w literach „I” oraz „H”, jak
również wszystkie kreski w literze „W”.
-
Znak diaktryczny (ang. tittle). Znak diaktrytyczny to nazwa kropki w minuskułowych literach „j” oraz „i”.
-
Zakończenie (ang. terminal). Końcówka trzonu lub kreski, która
nie ma szeryfu, określana jest jako zakończenie. Nawet końcówki
niektórych szeryfowych krojów pisma mają zakończenia, tak jak litera
„c”.
-
Wydłużenie górne (ang. ascender). Górne krawędzie większości
minuskułowych liter tworzą umowną linię znaną jako środkowa linia
pisma. Niektóre minuskułowe litery posiadają wydłużenie górne, które
jest ich przedłużeniem wysuwającym się ponad środkową linię. Owe litery
to: „b”, „d”, „f”, „h”, „k”, „l” oraz „t”.
-
Noga (ang. leg). Niższe ukośne kreski widoczne w literach „K”,
„R” oraz „Q” określa się jako nogi. Niekiedy mówi się o nich wstęgi.
-
Ligatura (ang. ligature). Litery „f” oraz „i” w słowie „fix”
są w rzeczywistości połączone w jeden znak. Takie połączenie znaków
określane jest jako ligatura. Ligatury stosuje się, aby nadać odstępom
pomiędzy pewnymi znakami bardziej estetyczną równowagę.
-
Wysokość x (ang. x-height). Wysokość x jest dokładnie tym, na
co wskazuje sama nazwa: wysokością minuskułowej litery x w kroju pisma.
Zasadniczo wysokość x jest odległością pomiędzy podstawową linią pisma
a środkową linią kroju czcionki.
Font jest to zestaw liter podobnego typu, są one zainstalowane fabrycznie na komputerze i można je zmieniać w zależności od indywidualnych potrzeb. Przeciętny komputer z Windowsem ma trochę powyżej 40 fontów domyślnie zainstalowanych, podczas gdy przeciętny użytkownika Macintosh ma dostęp do około 100 fontów. Wiele z tych fontów jest zebranych razem w rodziny fontów, w których każdy font jest inną odmianą fontu, od którego nazwę wzięła cała rodzina. Większość rodzin fontów zawiera regularny krój fontu razem z odmianami italic, bold oraz bold italic. Niektóre fonty nie mają w ogóle odmian, inne mogą mieć jedynie bold lub italic, a jeszcze inne komercyjne rodziny fontów mają setki odmian. Każda rodzina fontów ma swoje niepowtarzalne cechy rozpoznawcze. Te cechy charakterystyczne pozwalają zaklasyfikować fonty i rodziny fontów.
Wyróżniki kroju pisma
Większość rodzin fontów może być podzielona na szeryfowe i bezszeryfowe. Oprócz tego podziału istnieje wiele innych sposobów klasyfikacji i grupowania fontów. Ja postaram się pokrótce scharakteryzować kilka z nich.- Fonty szeryfowe;
Kategorie szeryfów
Garamond jest fontem szeryfowym w starym stylu. Takie fonty zostały przyjęte od pociągnięć pędzlem charakterystycznych dla włoskich skrybów i mogą być rozpoznane zarówno na podstawie płynnych przejść pomiędzy grubymi i cienkimi kreskami, jak i dzięki zaokrąglonym krawędziom szeryfów. Fonty takie jak Garamond są niezwykle uniwersalne. Nie są tak staromodne, aby nie mogły być użyte we współczesnych aplikacjach, choć nie jest to ich mocną stroną.Drugi font to Baskerville, font szeryfowi przejściowy. Zaokrąglony kąt łączący zakończenie kreski z szeryfem jest określany jako nawias (ang. bracket). Nawiasy fontów szeryfowych przejściowych są zaokrąglone, ale krańce szeryfów są ucięte pod kątem prostym. Zwykłe dodanie kątów prostych i doskonale prostych linii nadaje tej kategorii fontów bardziej nowoczesny i techniczny styl. Ta kategoria fontów szeryfowych zwana jest przejściową, ponieważ stanowi etap przejściowy pomiędzy fontami szeryfowymi w starym stylu i współczesnym.
Diot jest fontem szeryfowym współczesnym. Fonty szeryfowe współczesne dostarczają duży kontrast pomiędzy grubymi i cienkimi kreskami, a ich szeryfy są często całkowicie beznawiasowe. Fonty szeryfowe współczesne zostały wprowadzone podczas rewolucji przemysłowej jako radykalna alternatywa wobec stylu szeryfowego przejściowego. Obecnie te fonty kojarzą się z elegancją, wyrafinowaniem i modą, reprezentują one ponadczasowość. Fonty szeryfowe współczesne ze względu na swoje precyzyjne cienkie linie w rzeczywistości nadają się jedynie do wykorzystania w nagłówkach.
W drugiej połowie XIX wieku, kiedy rozpowszechniły się reklamy, plakaty i ulotki, bardziej śmiała odmiana fontów szeryfowych współczesnych była potrzebna, aby zwrócić na siebie uwagę. Właśnie w tym czasie wprowadzono font szeryfowi belkowy. Kroje z szeryfami belkowymi, taki jak Rockwell, mają przemysłowy charakter pełen siły i hartu. Te kroje zostały zaprojektowane, aby były bardzo czytelne z odległości.
- Fonty bezszeryfowe;
Fonty bezszeryfowe bez względu na to, jak są używane, są niezwykle czytelne i praktyczne dla niemalże każdego celu. Najczęściej stosowanymi fontami bezszeryfowymi są Arial i Verdana. Każda z tych rodzin fontów przynależy do domyślnych zestawów fontów w obu głównych systemach operacyjnych, jednak w świecie projektowym mają one reputację nadużywanych i pospolitych. Z tego względu świetnie nadają się do tekstów głównych, gdzie bezstylowa czytelność jest celem, jednak w nagłówkach i artystycznych zastosowaniach często potrzebny jest bardziej niepowtarzalny charakter. Niekiedy sprawę załatwi wyraźniejszy font szeryfowy lub bardziej wyróżniający się font bezszeryfowy, ale z pewnością poza tymi dwiema kategoriami istnieje jeszcze wiele innych możliwości.
- Fonty odręczne;
Fonty odręczne
Kroje odręczne wprowadzają osobowość bez czynnika błędu ludzkiego. Litery i wyrównanie w foncie odręcznym są jednolite i jeśli font jest dobrze zaprojektowany, rozstawienie również powinno być dobre. Tak jak w przypadku innych fontów, nie można liczyć na to, że osoby odwiedzające stronę internetową będą miały zainstalowane wybrane przez autora fonty odręczne. Aby więc wykorzystać je w Internecie, należy przekształcić swój tekst odręczny na obrazki lub zastosować jakąś technikę zastępowania tekstu.- Fonty nowatorskie;
Fonty nowatorskie bardzo często tworzą dobre początkowe bloki dla projektu logo i dekoracyjnych elementów.
Fonty nowatorskie
- Fonty symboliczne (dingbaty);
Fonty symboliczne
Chociaż te fonty mogą się nie wydawać godne uwagi z punktu widzenia składu, mogą okazać się przydatne jako wspomagające elementy graficzne i ikony. Ponieważ fonty składają się ze skalowanych wektorowych kształtów, można dowolnie zmieniać rozmiar glifów dingbatów bez utraty ich wyrazistości.W systemie Windows domyślnie zainstalowanymi dingbatami są Wingdings i Webdings – fonty symboliczne. W Internecie jednak dostępne są jednak setki innych fontów symbolicznych.
Wybór fontu do projektu
Znając wszystkie techniczne aspekty kształtu liter i kategorii krojów pisma, jak również posiadając dostęp do wszystkich fontów na świecie, można nadal mieć spory problem z wyborem odpowiednich fontów. Wynika to stąd, że wyboru fontu dokonuje się w takim samym stopniu na podstawie kwestii technicznych, co również artystycznych walorów i subiektywnych skojarzeń.Na etapie obserwacji i doświadczeń związanych z projektowaniem stron internetowych można doszukać się kilku zasad, które mogą pomóc w wyborze właściwej czcionki dla witryny internetowej.
Podstawową zasadą w wyborze fontów jest fakt aby nie wybierać ich zbyt wiele. Aby uniknąć chaosu na stronie internetowej dobrze jest zastosować nie więcej niż czterech fontów. Łączenie w jednym projekcie dwóch różnych fontów szeryfowych lub dwóch różnych fontów bezszeryfowych również może prowadzić do niepowodzenia.
Ważnym kryterium wyboru czcionki jest dążenie do prostoty. Do prezentacji w niskich rozdzielczościach najlepiej nadają się litery o prostych kształtach. Fantazyjne czcionki nie sprawują się dobrze w sieci. Jest tak dlatego, że po pierwsze, czcionki dekoracyjne mogą zmniejszyć percepcję przekazu informacyjnego, a po drugie, o ile czcionki nie mają dużego rozmiaru bity finezyjnych szczegółów są tracone przy rozdzielczościach oferowanych przez monitory. Czcionki takie jak Galena, Silica czy Bliss, mające proste, a jednocześnie dystyngowane kształty znaków, świetnie się prezentują i są doskonale czytelne z ekranów monitorów.
Faktem jest, że im większa jest czcionka tym więcej pikseli definiuje literę co przy skromnych rozdzielczościach monitorów ma istotne znaczenie dla wyglądu elektronicznych stron. Czcionka o rozmiarze 16 punktów będzie wyglądała korzystniej i będzie znacznie bardziej czytelna niż użyta w mniejszej wielkości. Duże czcionki typu dekoracyjne nie tylko dodają dramaturgii sieciowym stronom ale również szybciej przyciągają uwagę. Litery wyglądają lepiej ponieważ jest więcej pikseli na uformowanie ich kształtu. Także czcionki cienkoliniowe o dużych rozmiarach pomagają w tworzeniu lepszej grafiki sieciowej. Czcionki takie jak Vellve, TF Forever, Showcard Gothic czy TF Ardent są naturalne dla banerów i nagłówków natomiast Alinea Sans, Alinea Roman czy Bookman są świetne jako czcionki do tekstów.
W sieci istnieją również narzędzia umożliwiające dobór i testowanie czcionek bezpośrednio na stronie. Pod adresem http://www.typetester.org znajduje się serwis Typetester. Umożliwia on testowanie wyglądu tekstu pisanego różnymi czcionkami, wielkościami i w różnych kolorach.W Internecie najlepiej pracują czcionki o bezszeryfowych kształtach - szczególnie w zwykłych tekstach. Na wydrukach papierowych szeryfy czcionek stanowią niewielki procent całej litery. Jednak na ekranie, z powodu niedostatecznej liczby dostępnych pikseli szeryfy uzyskują znacznie większy procent pokrycia. Może to powodować powstanie niepotrzebnego szumu dla procesu percepcji informacji.
Dlatego najlepszymi czcionkami dla stron sieciowych i publikacji internetowych są czcionki bezszeryfowe (bardziej czytelne niż szeryfowe), w stylu pogrubionym (zapewniające większy poziom kontrastu), o zwężonej szerokości (gwarantujących większą liczbę słów w ograniczonej przestrzeni) – np. czcionki w rodzaju Helvetica Bold Condensed.
Podsumowując powyższe zagadnienie zwiazane z typografi należało by wspomnieć, iż samo pisanie na potrzeby Internetu zdecydowanie różni się od pisania na potrzeby mediów drukowanych. Internet nie jest w żaden sposób linearny, nie ma w nim ciągłości stron. Internet jest hiperprzestrzenią, po której poruszanie się wymaga odpowiedniego przygotowania. Tekst w Internecie jest także przyswajany zupełnie inaczej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz